Slowdown - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Hans - WaarBenJij.nu Slowdown - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Hans - WaarBenJij.nu

Slowdown

Door: Hansasia

Blijf op de hoogte en volg Hans

02 Maart 2017 | Laos, Luang Prabang

Op een hemelsblauwe damesfiets met boodschappenmandje voorop ( you can,t always get, what you want. Rolling stones 69)
Fiets ik door Luang Prabang in Laos. Het is een mooie dag, in het stadje, 50000 inwoners, hangt een prettige vibe. Laos is het enige land in dit indochina deel, dat geen open verbinding heeft met de zee. Dat zet je economisch op achterstand. Infrastructuur is wezenlijk voor een land. Als er 1 land is, dat dit doorheeft en ook doorvoert dan is het China wel. Zonder om te zien naar natuur, cultuur en de mens doorsnijden ze landen op weg naar exploitatie van alles. Ook Laos mag zich verheugen in deze chinese : "way up to heaven". Ik weet het , ik weet het, van naar de bergen keken kan je geen brood kopen. Ook hier wil meer. De (social) media maken ook hier de mens wakker. Zeer gegund maar je wil zo graag, dat er een balans blijft bestaan tussen het authentieke, de cultuur en de vooruitgang. Het oude centrum is unescogebied, en bestaat nagenoeg geheel uit houten huizen. Veel in de franse stijl. Naast het stokbrood en de croissants hebben de fransen ook architectuur achtergelaten. De projectontwikkelaars hebben reeds de hand gelegd op het merendeel van de nog originele panden. Het worden boutique resorts. Ik juich niet te vroeg maar het is door de kleinschaligheid niet verkeerd. De Mekong aan de ene kant en een kleinere rivier aan de andere kant sluiten het stadje mooi in. Al snel laat je het centrum achter je en parkeer ik bij "utopia" the place to be in Luang Prabang. Een laid back plek waar alle backpackers rondhangen, liggen en zitten en druk zijn met niks. Een meter of 10 onder ons stroomt de rivier. De hele plek is bezaaid met dekjes die aan het hoofdeind een verhoging hebben waartegen je enige steun vindt. De rivier maakt een flauwe bocht naar de stad. Verderop is een bamboebrug die naar een tempel op het hoogste punt van de stad voert. Een volkje hoor, die backpackers, allemaal maanden van huis met bitter weinig geld maar veel plezier! Met z,n drieen een kop soep, een fles water van anderhalve liter in de hand en de onafscheidelijke rugzak. Trump houdt ze niet echt bezig. Wel zaken als duurzaamheid, eerlijkheid, samenzijn en respect zijn wezenlijk voor ze. Ik fiets terug met mijn hemelsblauwe damesfiets met boodschappenmandje voorop. Ik geloof in de jeugd. Het gaat ze niet om het doel maar om de reis in het leven. We kunnen van elkaar leren! Ik ga een hapje eten. Op de lokale markt, heerlijke vis gespiest aan een bamboestokje op de barbecue, wat rijst en kies wat groente van kramen die overbeladen zijn met deze veggies. Genieten is een kunst!

  • 02 Maart 2017 - 12:17

    Wim:

    Hoi Hans,
    Klinkt goed daar aan de anderen kant van de wereld. Een beetje jaren '60-'70. Bloemetjesjurken, sandalen, jointje... Zal lastig zijn om weer terug te keren naar de Achterhoek dadelijk. Nog lekker relaxen daar en we zien je weer op een donderdag, maar dan wel op een andere locatie.
    Groet, Wim Dieleman

  • 02 Maart 2017 - 12:49

    József:

    Een kunst die jij weet te beoefenen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Ik hou enorm van reizen, on the road, mensen ontmoeten, natuur, culturen maar kan ook zeer de stilte waarderen. Azie werkt als een warme deken, letterlijk en figuurlijk. De mensen zijn meestal aanstekelijk prettig in de omgang. En dat terwijl ze het vaak, naar onze begrippen, materieel slecht hebben. Nee dus. Het gaat in het leven om iets anders, wat bij je van binnen zit, groeit, vorm krijgt, wat je moet koesteren. Het is blijheid, positief ingesteld zijn, openminded, primair optimistisch gericht. Ik kan daar nog heel veel van leren. Misschien is azie daarom voor mij een prachtig werelddeel waar ik nog veel hoop rond te reizen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 22972

Voorgaande reizen:

18 Maart 2019 - 17 April 2019

Myanmar,thailand,indonesie

18 Maart 2019 - 17 April 2019

Myanmar,thailand,indonesie

07 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Thailandlaoscambodjavietnam

07 Januari 2014 - 30 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: