David,s drijfveren - Reisverslag uit Lamphun, Thailand van Hans - WaarBenJij.nu David,s drijfveren - Reisverslag uit Lamphun, Thailand van Hans - WaarBenJij.nu

David,s drijfveren

Door: Hansasia

Blijf op de hoogte en volg Hans

02 Maart 2017 | Thailand, Lamphun

Mensen ontmoeten leidt heel vaak tot opmerkelijke waarnemingen. Niet zozeer spectaculair maar meer wat tot nadenken stemt. Zoiets. In de gemeenschappelijke ruimte van onze "organic and art farm" stapte een man binnen. Vriendelijk, open gezicht, veertiger schat ik. Hij is atletisch maar enigzins stevig gebouwd. "Hi i,m David" . David? Lijkt me geen thaise naam. Bovendien kan de thaise man 3x in dit lijf. Altijd door nieuwsgierigheid gedreven vraag ik waar hij vandaan komt. Trinidad and Tobago. Oeps! Wuivende palmbomen, witte stranden en de hele dag caribean music! Ik moest even nadenken waar dat ongeveer lag. Dat zag hij. " 7 miles from Venezuela". Hij kwam van Trinidad. David glimlachte toen ik mijn beelden met hem deelde. En ging er voor zitten toen ik vol verbazing vroeg wat hij in Thailand deed. Hij woonde hier inmidddels 3 jaar, kon de taal een beetje verstaan. Trinidad, het grootste eiland van de twee, was het tegengestelde van mijn imaginaire "ansichtkaarten. Olie in zee van het vasteland en rotsen en een altijd ruwe zee aan de andere kant van het eiland. Hij gaf mij 4 redenen waarom hij vertrokken was: veiligheid: het eiland is onveilig, crimineel en dus gevaarlijk, thailand was relatief veilig. Ruimte: zijn eiland was te klein, benauwend, je kan geen kant op. Thailand was ruimtelijk, weids en goed te bereizen, zonder fysieke grenzen. Geld: trinidad was duur waardoor je moeilijk vooruit kwam. In thailand was geld minder een issue, altijd wel iets te eten voor weinig, altijd wel mensen die deelden, geen dagelijkse focus op geld verdienen. Mensen: de mensen hier zijn zoveel vriendelijker, respectvoller en toegankelijker dan in Trinidad. En dat wil je toch elke dag om je heen? Zo had ik er nog niet bewust naar gekeken.
Veiligheid, ruimte, geld en mensen. Waren dit de universele behoeftes van de mens? Zijn dit de invalshoeken waarmee we nu worstelen in Nederland onder de noemer: vertrouwen? Ik ben er nog niet uit. Zijn er meer drijfveren of juist andere die er meer toe doen?
Voor David waren ze bepalend om aan de andere kant van de wereld verder te gaan met een leven, dat beter paste. I,m a poor lonesome cowboy ......( Lucky Luke). Tsja zeg het maar.

  • 02 Maart 2017 - 10:30

    Theo En Annella:

    Hoi Hans ,

    wat een spannende verhalen en belevenissen weer! Je gaat echt terug naar je "oer" en ontdekt de werkelijke vragen van het leven weer , ( en wij ook door jouw verhalen ) Ja, wat zijn onze drijfveren ?
    We zullen je niet vermoeien met wat hier in Nederland nu speelt ,maar je wordt in ieder geval gek van het vliegen afvangen door allerlei politici. Rust ,ruimt en vriendelijkheid spreekt ons erg aan. Even een klein technisch iets , wij zagen ineens in beeld verschijnen dat ons emailadres ge- decodeerd is ! We hopen van niet , want we willen je graag volgen! Fijne tijd nog daar! Groet van ons.

  • 02 Maart 2017 - 11:23

    Louise:

    Ja, Hans, al die ontmoetingen zetten je aan tot denken. Wat is wezenlijk belangrijk? Wat maakt een mens tot een echt mens? Vriendelijkheid en respect horen daar zeker toe. Behulpzaamheid eveneens.
    Maar ook, denk ik, iets toevoegen aan het leven, en de wereld, als je kunt, tot een beetje betere plek helpen maken, tot een plaats met meer humaniteit.
    Jouw mentale "ansichtkaart" van Trinidad moest bijgesteld worden.
    Onveiligheid en criminaliteit, daar kan een mens niet bij leven, hoogstens overleven. En dat is wat anders.
    En jouw ontmoeting met David maakte dat wel duidelijk.
    Fijn dat je ons zo laat lezen wat je allemaal meemaakt.
    Heb nog een goede tijd!
    Hartelijke groeten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Ik hou enorm van reizen, on the road, mensen ontmoeten, natuur, culturen maar kan ook zeer de stilte waarderen. Azie werkt als een warme deken, letterlijk en figuurlijk. De mensen zijn meestal aanstekelijk prettig in de omgang. En dat terwijl ze het vaak, naar onze begrippen, materieel slecht hebben. Nee dus. Het gaat in het leven om iets anders, wat bij je van binnen zit, groeit, vorm krijgt, wat je moet koesteren. Het is blijheid, positief ingesteld zijn, openminded, primair optimistisch gericht. Ik kan daar nog heel veel van leren. Misschien is azie daarom voor mij een prachtig werelddeel waar ik nog veel hoop rond te reizen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 22971

Voorgaande reizen:

18 Maart 2019 - 17 April 2019

Myanmar,thailand,indonesie

18 Maart 2019 - 17 April 2019

Myanmar,thailand,indonesie

07 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Thailandlaoscambodjavietnam

07 Januari 2014 - 30 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: