Basic Burma - Reisverslag uit Mawlamyine, Myanmar van Hans - WaarBenJij.nu Basic Burma - Reisverslag uit Mawlamyine, Myanmar van Hans - WaarBenJij.nu

Basic Burma

Door: Hansasia

Blijf op de hoogte en volg Hans

05 April 2019 | Myanmar, Mawlamyine

"Good morning teacher!" Als nachtegalen in het voorjaar! Als ik smorgens in korte broek en Tshirt en mijn rugzak de klas binnenstap en goodmorning everybody zeg gaat iedereen staan achter zijn stoel en klinkt het in een koor zoals hiervoor beschreven. Het voelt als een warme deken en is echt. Hier is myanmar zijn de mensen, in ieder geval de kinderen/de studenten zo aardig, openminded. Het is overrompeld. Zo wil je als teacher de dag wel beginnen na alle basicoefeningen: iedereen slaapt in Burma op de grond met z,n allen naast elkaar. Ik heb inmiddels een soort van matrasje. In de doucheruimte staat een grote plastic ton met een plastic steelpannetje erin. Koud water. Dat gooi je een aantal keren over je heen. Geen handdoeken dus afdrogen met Tshirt. Tandenpoetsen in een hoekje waar het water wegstroomt. De wc is een rond gat in een witstenen bak waar je met je voeten op kan staan. Daarna mik je een aantal bakjes water er achteraan en zet je een soort brandweerspuit op je achterste. Ik ben blij met mijn papieren zakdoekjes, die ik daarna ergens dump in een afvalbak. De electriciteit valt hier zo vaak uit, dat iedereen vooral savonds in het donker, net doet of het licht nog aan is. Ik "draai" een wasje in een emmer, spoelen spoelen in dezelfde doucheruimte en hang alles netjes tussen meterslang wasgoed van het studerende volk. Het ontbijt is elke dag rijst met iets van groente, heel smakelijk. De lunch is voor de afwisseling met rijst en wat groente terwijl het avondeten bestaat uit rijst met wat groenten en wat dobbelsteentjes kip. We zitten aan een lange tafel op bamboebanken en spoelen daarna allemaal ons eigen bord en lepel af en zetten dat te drogen in een rek. Ik kook water en maak instantkoffie met een beetje poedermelk. Overal staan jerrycans met water. Het is hier nu zomer en zelfs de burmezen hebben last van de hitte. Je drinkt wat af! Elke klas heeft een whiteboard waar waarschijnlijk messen, schroevendraaiers en ander ongerief tegenaan is gevlogen. Soms blijft mijn viltstift steken in zo,n gat. Maar dat mag allemaal de pret niet drukken. Als je ziet wat ze al kunnen, vaak na relatief kortr tijd? Petje af. Ik beweeg mij losjes door de lessen heen. No plans, no methods ( Van Morrison) de vaste club van 3 teachers doen het drilwerk zoals grammar. Ik neem ze mee op reis, laat ze dromen en probeer te communiceren over over de belangrijke dingen in het leven. Dat gaat wat beter in de ene klas dan de andere. Ik heb een klas van pakweg 15 studenten, die bijna allemaal afgestudeerd zijn aan de universiteit. Rond de 20 jaar zijn. Burmezen zijn heel tenger en klein, kinderlijfjes maar heel slim.met die groep, die hier inmiddels 4 maanden zit en nog 2 maanden moet kan je echt communiceren. Ze hebben op school, de universiteit nog geen pepernoot engels gehad. Nada niks. Terwijl in nederland de discussie oplaadt over het in het engels lesgeven. Zelfs als je nederlands studeert. Ik hou ze voor, dat zij de "new generation" zijn. We praten over leadership, environment en the greenhouse effects. Leergierig als ze zijn hangen ze aan je westerse lippen. Alsof wij het allemaal zo goed weten. Tuurlijk het is erg sober maar niemand klaagt en doet z,n ding. Ook dat is mooi om mee te maken in andere culturen.

  • 05 April 2019 - 14:26

    Sjon Appels:

    Het is prachtig verwoord. Ik zou stiekem om een hoekje wel eens mee willen kijken. Suc6 teacher

  • 05 April 2019 - 15:30

    Marga:

    Myanmar? ik dacht dat je nu in Jakarta zat.
    Wat een bijzondere ervaring om zo 'basic ' met de studenten samen te leven, mooi!!

  • 05 April 2019 - 18:14

    Ben Frazer:

    Geweldig verhaal en wat een mooie ervaringen. Lijkt me dankbaar werk om daar les te geven.

  • 06 April 2019 - 12:21

    Roger:

    Bijzonder dat je dit doet! Levert mooie columns op.

  • 07 April 2019 - 17:13

    Susanne :

    Dat zij zo weinig hebben en wij zoveel maakt je wel nederig..

  • 07 April 2019 - 17:16

    Susanne :

    Dat zij zo weinig hebben en wij zoveel maakt je wel nederig..

  • 07 April 2019 - 17:13

    Susanne :

    Dat zij zo weinig hebben en wij zoveel maakt je wel nederig..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Ik hou enorm van reizen, on the road, mensen ontmoeten, natuur, culturen maar kan ook zeer de stilte waarderen. Azie werkt als een warme deken, letterlijk en figuurlijk. De mensen zijn meestal aanstekelijk prettig in de omgang. En dat terwijl ze het vaak, naar onze begrippen, materieel slecht hebben. Nee dus. Het gaat in het leven om iets anders, wat bij je van binnen zit, groeit, vorm krijgt, wat je moet koesteren. Het is blijheid, positief ingesteld zijn, openminded, primair optimistisch gericht. Ik kan daar nog heel veel van leren. Misschien is azie daarom voor mij een prachtig werelddeel waar ik nog veel hoop rond te reizen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 22932

Voorgaande reizen:

18 Maart 2019 - 17 April 2019

Myanmar,thailand,indonesie

18 Maart 2019 - 17 April 2019

Myanmar,thailand,indonesie

07 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Thailandlaoscambodjavietnam

07 Januari 2014 - 30 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: