Subtiel thais - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Hans - WaarBenJij.nu Subtiel thais - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Hans - WaarBenJij.nu

Subtiel thais

Door: Hansasia

Blijf op de hoogte en volg Hans

18 Maart 2014 | Indonesië, Batavia

De laatste. Niet echt een reisverslagje maar wel opmerkelijk genoeg om mee af te sluiten. Thailand, net zo als Indonesie, rijk aan cultuur en tradities, komt mooi tot z,n recht in het volgende verhaal.
In de jaren 80 van de vorige eeuw was in Thailand behoefte aan wat meer politieke daadkracht. Voor de belangrijkste generaal van het leger voldoende reden om zich in de poliltieke arena te begeven.In het land waar politiek en leger dichtt tegen elkaar aanschuren op zich geen vreemde actie van de hoogste man van het leger. De thai beloonde dit door massaal op hem te stemmen. Eindelijk de bezem door de politieke stofkast!
De generaal werd premier. Maar ook al geef je een aap een gouden ring het is en blijft een lelijk ding.De nieuwe premier (met zijn militaire netwerk) pakte de zaak gelijk goed aan. Het leger drukte een aantal bijeenkomsten onmiddellijk de kop in. Snoeihard om duidelijk te maken, dat nieuwe bezems schoonvegen. Er vielen een paar doden. De toon was gezet. Ook bij andere demonstraties (er is altijd wel wat te demonstreren) werd overdreven fel opgetreden en vielen weer enkele doden. Het land kroop in haar schulp. De premier regeerde met ijzeren vuist. De studenten van alle universiteiten die Bangkok rijk is, namen er geen genoegen mee. Zoals zo vaak moest uit deze hoek de verandering komen. Zij organiseerden protestmarsen en demonstraties. Ze eisten het aftreden van de premier die nog steeds generaal was en het land militair bestierde. De premier die ook deze acties neersloeg gebruikte daarbij alle middelen die in het leger voorhanden waren. Het resultaat was een slachting onder de studenten: ruim 80 studenten werden gedood, het aantal zwaargewonden niet te tellen. De ziekenhuizen konden het niet aan.Het land reageerde, voor het eerst, vol afschuw! Vreselijk. Thailand was volledig buiten zinnen. Zoveel doden. Men schaamde zich tegenover de rest van de wereld.
En toen nam de koning, die zich nooit met de politiek bemoeide, en hoog en onaanraakbaar boven zijn onderdanen zweefde, het iniatief! Hij moest een daad stellen.
Koning Bhumibol ontbood de premier/generaal enkele dagen na het bloedbad op zijn paleis. Voordat deze "militaire premier" moest verschijnen kondigde de koning af, dat de ontmoeting live op televisie zou worden uitgezonden. Thailand massaal aan de buis.
Op de dag zelf, rond het tijdstip waarop de generaal was ontboden, had de koning zelf plaatsgenomen op een kleedje op de grond. De plek waar de koning zat was aan het eind van een lange marmeren galerij in zijn paleis. De koning was heel bewust zo laag mogelijk gaan zitten. En dat had een reden.
In Thailand is het een hoog goed en nog elke dag in gebruik, om een hoger geplaatst persoon lager te benaderen. Zeker de koning van Thailand, nergens in de wereld zo verheven en aanbeden, werd door alle onderdanen zo benaderd.
Ah! Daar was de premier, de generaal. In vol ornaat, het uniform behangen met vele onderscheidingen, wilde hij op de koning afstappen maar zag dat de koning laag op de grond zat. Hij realiseerde zich dat hij zich lager dan de koning moest opstellen.
Er zat niets anders op dan de pakweg 200 meter liggend op de grond, net genoeg om lager te zijn dan de koning, zich tijgerend en heen en weer schuivend over de grond zich voorwaartsnaar de koning te bewegen. De generaal bewoog zich moeizaam als een slang over de grond terwijl heel Thailand via de live uitzending toekeek. Toen de generaal na een flinke tijd bij de koning was aangekomen begreep hij wat er was gebeurd.
De koning stond op waarna de premier een diepe buiging maakte. Daarna draaide hij zich om en rende weg. Hij heeft onmiddellijk het land verlaten. Niemand heeft ooit nog iets van hem vernomen. De rust keerde terug in Thailand.

• 18 Maart 2014 - 09:37

Monique:

Hoi hoi,

Mooie afsluiting Hans, ik las dat zo van de premier ik dacht die heet vast Hans ;-)
    Goeie reis en tot snel ook voor Susanne

Dikke knuf Monique

• 18 Maart 2014 - 10:25

Gj:

De laatste, dus binnenkort weer richting het kikkerlandje?
    Mooie verhalen! Binnenkort bij een goed glas wijn en een vuurtje?
    Goede reis!

• 18 Maart 2014 - 12:07

Louise Katus:

Een schitterend verhaal, Hans,
    Maar daarvoor moeten mensen wel een autoriteit erkennen. Ik denk dat velen daar momenteel moeite mee hebben, veel mensen voelen zich autonoom. Een hoger geplaatste aan wie ik respect verschuldigd ben? kom nou! Ik ben zélf de norm.

Dit verhaal getuigt ook van de meerwaarde van geweldloos gedrag. Geweld niet met geweld beantwoorden, maar op een andere, goed doordachte manier.
    Gandhi vestigde daar ook de andacht op.
    En Martin Luther King, met zijn mars voor de mensenrechten van de Afro-Amerikaanse bevolking.
    Wat me ook opviel... Het hele gebeuren werd uitgezonden. Iedereen kon er kennis van nemen. Dat is ook de manier waarop Amnesty International werkt. Er gebeuren onrechtvaardige dingen? Maak het wereldkundig! Dat werkt.

• 18 Maart 2014 - 16:20

Maartje Van Hengel:

Hai lieve Hans en nu intussen ook Susanne, denk ik. Wat een genot moet het zijn om na al die ontberingen en vermoeienissen samen te genieten van al het moois en lekkers dat Thailand ook biedt naast de spanningen en ongeregeldheden. Samen met je geliefde wordt alles genieten: eten reizen, strand, zon, kijken en vertellen, en lachen. Heerlijk. Ik zag al dat bijna iedereen je natuurlijk graag ook in het echt weer wil zien en live over al je belevenissen aanhoren. Je hebt ons trouwens wel in de ban en in spanning gehouden met al je mooie verhalen. Welbedankt. Als jullie zin en tijd hebben, kom dan eens hier eten? Al of niet samen met Joska en Louise? Goede eis terug, als je nog niet terug bent. Hoop jullie gauw eens te zien. Hartelijke groet, ook namens Andras, Maartje. tel. 0570 600166.

• 18 Maart 2014 - 20:31

Jolande, Robert, Leon En Ruben :

Lieve Hans en Susanne,

Na alle mooie belevenissen wensen wij jullie een goede reis naar huis!

Groetjes van ons.

Mammi kokki

25 Februari 2014

Zusters met passie

24 Februari 2014

Lichtpuntjes hoe klein dan ook

24 Februari 2014

1 ei is geen ei
Hans

Ik hou enorm van reizen, on the road, mensen ontmoeten, natuur, culturen maar kan ook zeer de stilte waarderen. Azie werkt als een warme deken, letterlijk en figuurlijk. De mensen zijn meestal aanstekelijk prettig in de omgang. En dat terwijl ze het vaak, naar onze begrippen, materieel slecht hebben. Nee dus. Het gaat in het leven om iets anders, wat bij je van binnen zit, groeit, vorm krijgt, wat je moet koesteren. Het is blijheid, positief ingesteld zijn, openminded, primair optimistisch gericht. Ik kan daar nog heel veel van leren. Misschien is azie daarom voor mij een prachtig werelddeel waar ik nog veel hoop rond te reizen.

Actief sinds 02 Jan. 2014